עשרה דברים שאתם חייבים לעשות בולנסיה

1. לאכול פאייה. הפאייה היא מלכת המטבח הספרדי והפאייה הולנסיאנית היא היהלום שבכתר על ראש המלכה. אחד מסמליה של העיר הוא מחבת הפאייה, אותן ניתן לראות ולרכוש בכל פינה בעיר. אל תעזבו את ולנסיה לפני שתשבו באחת המסעדות האותנטיות בעיר ותטעמו את המנה המופלאה. מה שמייחד את הפאייה בולנסיה לעומת יתר הערים במדינה, הוא השימוש המופרז בתבלינים כמו רוזמרין, זעפרן ושום. כשתקחו  את הביס הראשון מן האורז הסמיך, תרגישו הפצצה מאסיבית על בלוטות הטעם וכיף גדול.

2. לראות את הגביע הקדוש. בזיליקת סיינט מארי, או "הקתדרלה של ולנסיה", הוא מבנה מרהיב שהוקם אי שם במאה ה-13 ונחשב לאחד היפים בעולם הנוצרי, עם סגנון בנייה גותי-ולנסיאני ואטרקציה אחת שמושכת אליו מאות אלפי מאמינים מדי שנה- "הגביע הקדוש", אותה הכוס שרבים מאמינים שישו שתה ממנה בסעודה האחרונה שלו. חרף העובדה שאין הוכחות חותכות למקורותיו של הגביע, מספר רב של היסטוריונים נוצרים אימתו את הגביע כ"דבר האמיתי", כמו גם מספר אפיפיורים שאימצו את הגביע כ"כוס האפיפיור הרשמית", האחרון שבהם הוא בנדיקטוס ב-2006.

3. לשתות הורצ'טה. אם פאייה היא מנת הדגל של ולנסיה, ההורצ'טה (Horchata) הוא המשקה הרשמי שלה. מדובר במשקה חלב המופק מצמח עתיק הנקרא "צ'ופה", שקדים, אגוזים, אורז, שומשום ושעורה. בדרך כלל תמצאו לצידו "פרטונס", מעין סופגנייה ארוכה ומתוקה אותה טובלים במשקה הקר.

4. לבקר ב"עיר העתיד". עיר האומנויות והמדע שבולנסיה היא בעצם שני מבנים מחוברים ומעוצבים בצורה מרשימה שמזכירה מבנים גדולים בסרטים עתידניים, עד כדי כך שהיא מכונה "עיר העתיד". המבנים נחשבים לאחת הגאוות הגדולות של העיר ובתוכם תמצאו קולנוע I-Max, אקווריום תת-ימי עצום ובית אופרה.

5. לראות כדורגל במסטאייה. קבוצת הכדורגל 'ולנסיה' הייתה בעשור הקודם אימפריה שזכתה באליפויות, בגביע ספרד, בליגה האירופית ואף הגיעה פעמיים לגמר ליגת האלופות. בשנים האחרונות הקבוצה מנסה "לתת פייט" לקבוצות הגדולות מברצלונה ומדריד, ללא הצלחה גדולה, אך עדיין אצטדיונה הביתי, ה'מסטאייה' בן 55,000 המקומות, נחשב לאחד המגרשים הרועשים באירופה, ומשחק של הקבוצה המקומית, בליגה הספרדית או ליגת האלופות, מלווה תמיד באווירה מחשמלת ובחוויה מרתקת לכל אוהד כדורגל.

6. לקנות בשוק המרכזי. השוק המרכזי של ולנסיה (Mercado Central) הוא אחד השווקים המקורים הגדולים בעולם. המבנה המרשים, המזכיר קצת כנסייה בחזיתו המעוצבת, נבנה בשנת 1928 ומאז משמש למרכז הקניות המרכזי של תושבי העיר, בו ניתן לקנות פירות וירקות טריים, מוצרי מזון, עתיקות ומזכרות אותנטיות.

7. לפתוח את הבוקר עם מיץ תפוזים. ולנסיה מפורסמת בתפוזים שלה, עד כדי כך שהזן הייחודי הגדל בעיר נקרא בכל העולם "תפוז ולנסיה". התפוז הייחודי פותח ע"י האגרונום האמריקאי ויליאם וולפסקיל במאה ה-19, ומאז משמש אחד הסמלים לשגשוגה והתפתחותה של העיר. התפוז הוא בעל קליפה דקה יותר מתפוז רגיל, הוא עסיסי יותר ומכיל כמות גדולה מאוד של ויטמין סי וטעמו מתוק מאוד. ע"פ המקומיים, כוס מיץ תפוזים בולנסיה יכולה לרפא מצינון ושפעת באופן כמעט מיידי.

8. לשכב על שפת הים. אין באירופה הקלאסית, ובמיוחד בערים המרכזיות שביבשת, הרבה מקומות בהם תמצאו חוף ים שבו אפשר לשכב על החול, להשתזף וליהנות מהנוף כחול של הים הפתוח. רצועת החוף של ולנסיה, Malva-Rosa, מזכירה מאוד חופי ים קסומים בקריביים, עם חול לבן, עצי דקל ומים צלולים. מעל החוף קיימת טיילת עמוסה בבארים ומסעדות, צבוענית ותוססת מאוד בלילות, במיוחד בחודשי האביב והקיץ.

9. לשתות כוס בירה בכיכר המלכה. כיכר המלכה הוא האזור המרכזי ביותר בעיר. מדובר במלבן המסתתר בין בניינים ישנים בסגנון ספרדי, שבמרכזו גן פרחים יפייפיה ומזרקה מרשימה. בכל צהריים מגדל הפעמון המפורסם שבקרבתו מצלצל ונותן את האות להמוני הולנסיאנים לצאת ל'סיאסטה' ולשתות כוס בירה ("Cerveza") באחד מבתי הקפה בכיכר. האזור תמיד עמוס באנשים מכל גיל וסוג, מסטודנטים צעירים ועד אנשים בגיל הזהב, כולם מגיעים להירגע, לשתות בירה ולשוחח על כל מה שאקטואלי.

10. לצאת לסיור יומי ברקנה. אחת האטרקציות המרכזיות של ולנסיה נמצאת בכלל מחוץ לעיר. כשעה נסיעה מולנסיה נמצאת העיר העתיקה רקנה (Requena), פנינה היסטורית המציגה שרידים עתיקים מתקופת השלטון המורי בימי הביניים. המוקד המרכזי הוא הטירה המורית המרשימה, הנמצאת בין סמטאות צרות וציוריות ובתים בסגנון ספרדי-ערבי. בעיר תמצאו גם כמה כנסיות יפות מהמאה ה-14.