10 דברים שאסור לפספס בבודפשט

1. שוק חג המולד- אם במקרה אתם עתידים להיות בבודפשט בין סוף נובמבר לתחילת ינואר- זכיתם! יריד חג המולד של העיר נחשב לאחד היפים והמפורסמים באירופה, ובו תוכלו ליהנות מאווירת חג מושלמת. היריד מתחיל כחודש לפני חג המולד ומגיע לשיאו בערב ראש השנה האזרחית. ביריד תמצאו מאות דוכנים המציעים מגוון מרשים של מתנות חג ומזכרות עץ בעבודת יד, מופעי מחול ומוזיקה עממית, הופעות חיות, פעילויות לילדים, מתקני שעשועים מהנים, מאכלים מפנקים, משקאות אלכוהוליים מקומיים והרבה צבע ואורות שייתנו לכם אווירת כריסמס מושלמת.

2. בית הכנסת הגדול- רוצים להתחבר לשורשים היהודיים שלכם? כדאי שתלכו לרחוב דוהאן (Dohany) שם נמצא בית הכנסת הנאולוגי, הנחשב לגדול ביותר באירופה ולאחת האטרקציות הבולטות בבודפשט. בית הכנסת הוא חלק ממתחם יהודי גדול, הכולל גם מוזיאון לתולדות הקהילה היהודית בעיר ואתר הנצחה לזכר למעלה מחצי מיליון יהודי הונגריה שנספו בשואה. אל תפספסו גם ביקור בבית הקברות היהודי העתיק. מרהיב, מרגש ומצמרר כאחד.

3. שייט בדנובה- הדרך הטובה והמהנה ביותר להתרשם מיופיה עוצר הנשימה של בודפשט, היא לשוט בנהר הדנובה החוצה את העיר ולראות את כל המבנים, האתרים והגשרים המרהיבים שמרכיבים את המראה המדהים שיש לעיר להציע. קשה להחליט איזה מחזה מרהיב יותר- שייט ביום, בו רואים את מי הנהר הכחולים מנצנצים ואת המבנים העתיקים נבלעים בתפאורה המדהימה של רכסים ירוקים ברקע, או שייט בלילה, בו רואים את כל העיר נוצצת וזוהרת ומאירה את השמיים. בכל מקרה, מצפה לכם חוויה שאסור לפספס.

4. האי מרגרט- אם כבר אתם שטים בדנובה בשעות היום, חסר לכם שלא תרדו לביקור באי מרגרט, פיסת אדמה ירוקה באורך 2.5 ק"מ במרכז הנהר, בין גשר מרגרט לגשר ארפד, ותשוטטו בפארק הענק והפסטורלי שבאי. בפארק תמצאו שרידים ארכיאולוגים וארכיטקטוניים מימי הביניים, גנים צבעוניים ומרהיבים, גן חיות קטן והרבה מקומות מושלמים לצלם, כמו מגדל המים מ-1911 והמזרקה המזמרת.

5. המרחצאות התרמיים- אחד המאפיניים הגדולים של בודפשט הוא המגוון העצום של מרחצאות תרמיים עם מים "מרפאים", השריד האחרון להשפעה הטורקית בהונגריה בהיסטוריה. בבודפשט תמצאו לא מעט מרחצאות ציבוריים פתוחים, שהמפורסמים מביניהם הם מרחצאות סצ'ני. שווה טבילה.

6. השוק המקורה- אם אתם רוצים לטעום, להריח ולהרגיש את התרבות המקומית בצורה האותנטית ביותר, קפצו לשוק המקורה הגדול. המתחם הענק מוכר אך ורק סחורה תוצרת הונגריה. הקומה התחתונה מוקדשת כולה לאוכל ההונגרי המצויין, ובה תוכלו לטעום מאכלים מסורתיים כמו גולאש אמיתי, קיורטוש על גחלים ונקניקיות הונגריות עסיסיות במחירים נמוכים בהרבה מהאזורים המרכזיים בעיר. הקומה העליונה מלאה בדוכני מתנות ומזכרות, לאלו מביניכם שאינם רוצים לחזור הביתה בידיים ריקות.

7. שופינג- אי אפשר לשוטט בסמאטות אירופיות קלאסיות מבלי להחזיק כמה שקיות מלאות בבגדים חדשים. זה פשוט לא אותו דבר. ואצי אוצה (Vaci Utca) הוא רחוב הקניות המרכזי בבודפשט, וכמו כל רחוב קניות טיפוסי באירופה, הוא עמוס בחנויות מותגים ואופנה, בתי קפה ומסעדות. חובה להקדיש כמה שעות לסיבוב שופינג מפנק שימלא לכם את המזוודה וירענן את המלתחה בבית.

8. Ruin Pubs- סצנת חיי הלילה בבודפשט היא אחת התוססות והצבעוניות ביותר באירופה, במיוחד בזכות ה-"Ruin Pubs", פאבים שהוקמו על חורבות מבנים ישנים, חצרות הרוסים או גגות נטושים. העיצוב פשוט וקל: כל מה שצריך הוא חלל פתוח, כיסאות, שולחנות, בדים ופרחים צבעוניים וחבית בירה. הטרנד החל בתחילת שנות ה-2000 וצבר תאוצה בקרב מקומיים ותיירים צעירים שרוצים להתערבב עם בני גילם ועושים זאת באווירה ההיפית והצבעונית של שנות ה-60, עם הרבה אופטימיות, אלכוהול ואהבה.

9. גלידריית פרח- אם יתחשק לכם משהו מתוק, קפצו ל-Gelarto Rosa, שבסמוך לבזיליקת אישטוואן הקדוש, שם תוכלו להתענג על הגלידה הכי יפה שתאכלו, אשר מוגשת בצורת עלי כותרת של פרח. המראה מגניב, הטעם אלוהי. כתובת: Szent István tér 3, 1051, Budapest.

10. גבעת גלרט- לאחר יום ארוך של שיטוט במוזיאונים או שופינג בואצי אוצה, כדאי לעלות לגבעת גלרט הירוקה והפסטורלית. מתחם הגבעה מכיל כמה אתרים ששווה לבקר בהם, כמו מצודת גלרט שנבנתה ב-1848 ואנדרטת השחרור לזכרם של החללים הרוסים במלחמת העולם השנייה, אך יותר מכל, מדובר בנקודת התצפית הגבוהה ביותר המשקיפה על העיר, שם תוכלו ליהנות מנוף פנורמי עוצר נשימה של בודפשט ומאחת השקיעות היפות ביותר שתיתקלו בהן. ביקור חובה שישדרג לכם את הטיול ואת אלבום התמונות.